|
De rails voor het wachtstation liggen. Alles is vastgezet met kopspelden. |
|
Onderkant met gemonteerde Conrad wisselaandrijvingen en kroonsteentjes voor de draad aansluitingen. |
|
Waarheidstabellen voor de linker en rechterkant van het wachtstation. |
|
Deze tabellen zijn omgezet naar een diodematrixschakeling. Hiermee kun je met 1 druk op de knop van het gewenste spoor de gehele wisselstraat instellen. Een goedkope en gemakkelijke manier van wisselbediening. |
|
Helaas ging het allemaal niet vanzelf. De diodeschakeling werkt met gelijkstroom en de wisselmotoren van Conrad met wisselstroom. dat gaat dus niet samen. Na enig denkwerk kwam ik op het idee om de stuurstroom van de diodes te scheiden van de aandrijfstroom van de motoren. Hiervoor gebruik ik relais van Conrad (1 euro per stuk) Deze worden dan geschakeld door de stroom vanaf de diodes. De aandrijfstroom loopt dan over het relais.
Mocht je verdere info willen over deze manier van schakelen stuur dan gerust een mailtje via het contactformulier. |
|
Nu het wachtstation klaar is ga ik verder met het scenery-gedeelte. De eerste lijn van het emplacement is uitgezet. Het is van groot belang deze lijn goed recht uit te zetten omdat de andere lijnen vanuit hier worden bepaald. |
|
De aanleg vordert. OP weg naar de volgende stap. |
|
De rails voor het oude industriegebied worden gelegd. |
|
Het Artitec-scheepje is al aan het droogzwemmen in de geplande haven. |
|
De haven is gezaagd en weer verdiept aangelegd. |
|
Ook een stukje van het Apeldoorns kanaal bij Heerde met een z.g. Hamei-brug gaat nagebootst worden. |
|
Het frame voor het bedieningspaneel. |
|
Als plaat voor het bedieningspaneel wordt Trespa plaat van 3 mm gebruikt. Is stevig en met een scherpe boor goed te boren. Alsook dun genoeg om de schakelaars in vast te kunnen zetten. |
|
Met zwarte tape van 3 mm breed wordt het sporenplan schematisch weergegeven en de schakelaars aangebracht. |
|
Blik op het inwendige met draadjes. Erg handig is het pianoscharnier waarmee de plaat vastzit. |
|
Het ballasten is begonnen. |
|
Detailopname na ballasten. De gebruikte ballast is van Koemo uit Duitsland. Een mooie ballast die je in 6 verschillende kleuren kunt krijgen en zelf evt. kunt mengen. Ik ben er wel tevreden over.. |
|
De eerste trein rijdt, een half jaar na de start van de bouw van de baan! |