Aansluiting ijzergieterij Vulcanus te Vaassen

Vulcanus was een van de belangrijkste klanten langs de lijn. Het bedrijf produceerde gietijzeren producten waaronder remblokken voor treinen. Deze remblokken werden per trein afgevoerd naar de diverse NS-werkplaatsen. Ook de versleten remblokken werden hier aangevoerd om weer te worden omgesmolten.  Hiervoor waren 6 speciale wagens in omloop gebracht waarop de containerbakken met daarin de remblokken werden geplaatst. Ook werden ze vervoerd met normale rongenwagens.  Voor het branden van de ovens werd cokes gebruikt. Dit werd aangevoerd in vaak Franse zelflossers. Gemiddeld ong. 2 wagens per dag. Daarnaast werd ook schroot en gietijzeren broodjes aangevoerd in E-wagens. Ook een product van Vulcanus waren de torpedoventilatoren die op de diverse wagens en rijtuigen zaten. Deze werd per gesloten wagen afgevoerd.

 

Mcn. W. Barendsen bij loc 2319 met trein 4.5373 te Vaassen op 8.4.1965 bij de ijzergieterij Vulcanus
v.l.n.r. Toon Ellenbroek, Piet Burghout en W. Barendsen voor NS loc 2319 (Wpl Mt) met trein 4.5373 bij de ijzergieterij Vulcanus te Vaassen op 8.4.1965
NS loc 2493 (Wpl Eindhoven) met trein 4.5373 (Apeldoorn - Heerde) tijdens een pauze bij de ijzergieterij "Vulcanus" te Vaassen op 13.4.1964. De 2493 verving op 13.4.1964 de Apeldoornse rangeerloc 621, die voor onderhoud in Zutphen was die dag.

Aansluiting aluminumfabriek Vaassen

Het raccordement naar de aluminium industrie Vaassen (AIV) werd gesloten in 1968 waarbij de laatste bediening in mei 1968 plaats vond. Af en toe kwam er een ketelwagen van FINA. Vanuit Oostenrijk kwamen gesloten wagens met aluminum coils. Ook werd steenkool en vormzand aangevoerd.

 Losweg Vaassen, aansluiting coöperatie CAVV

De losweg Vaassen had regelmatig wagens. Ook de aan eind  van de losweg gelegen aansluiting van de CAVV  "de Vecht"ontving regelmatig wagens met kunstmest. Eerst in dekzeilwagens (Gruw/Tx) en later in zelflossers (Tds). Ook kwamen hier wagens voor losgestort graan/veevoer. Op de losweg had de firma Montizaan een of meerdere keren per week een zg "geelbander"  In deze stukgoedwagen kwamen kapotte van gend en loos kratten uit Deventer. De firma Montizaan repareerde deze waarna ze weer retour gingen. Enkele keren per jaar kwam er een zg bollenwagen (Ucs) beladen met cement voor de firma van 't Einde.  Van de firma kamphuis  uit zwolle kwam er dan een autocompressor waarmee de wagen werd leeggeblazen. Ook werd steenkool aangevoerd voor de lokale brandstoffenhandel. Zo ook voor kolenhandelaar Vos. Hij liet ook na de introductie van de zelflosser de steenkool aanvoeren in open kolenbakken (E). Dit omdat dit goedkoper was.Hij laade dan telkens z'n groene opel blitz vol en reed dat naar z'n loodsen bij huis.Tot 1964 liet houthandel Theo Spelt gezaagd hout aanvoeren uit Tsjecho-Slowakije.

 

NS loc 2530 met de sproeitrein van Apeldoorn naar Zwolle in Vaassen op 31.5.1968
spooraansluiting van de CAVV te Vaassen waar loc 2414 een wagen voor los gestort graan (X-CHGZ) plaatst.(foto R. Ankersmit)
NS loc. 2448 met trein 4.5374 (Heerde - Apeldoorn) in Vaassen op 12.4.1967. In de week van 9 t/m 13 april werd Heerde geen enkele keer bediend en keerde de trein reeds in Epe. Op 12 april kwam de trein zelfs niet verder dan Emst
NS loc. 2427 rangeert met enkele wagens op het losspoor bij station Vaassen op 5.5.1972
Na de officiële sluiting op 28.5.1972 van de lijn Apeldoorn - Zwolle heeft nog incidenteel commercieel vervoer op deze lijn plaats gevonden. Dat was ook het geval op 1.6.1972. NS loc. 2333 bij het vertrek uit Vaassen met een ketelwagen, welke bij de handelsonderneming Oosterenk (Epox) in Epe is gelost. De rangeerders Hans Brehler (l) en Hennie van de Vosse (r) groeten voor de laatste keer de fotograaf
Een groepsfoto van het treinpersoneel in Wenum op 30.5.1972 bij NS loc 2233" (ex 2208) die enkele wagens, welke na de officiële sluiting van de laad- en losplaatsen nog gelost werden had opgehaald. Machinist: ?, Hans Brehler (l) en Hennie van de Vosse

Aansluiting chocoladefabriek VENZ

Deze chocoladefabriek die heden nog steeds bestaat had in het voorjaar van 1966 z'n laatste bediening. Naaast gesloten wagens kwamen hier laadkistenwagens van Von Haus zu Haus . type BT met 3, 4, 5 of gekoppeld 2 x 3 containers. De tariefverhogingen van 1966 en 1968 deed veel verladers kiesen voor een ander manier van transport en kostte het spoor veel klanten.

NS loc. 2321 rijdt als losse loc in richting Venz op het, ongeveer 1,5 km lange, raccordement langs de Zwarteweg bij Vaassen op 27.11.1964
NS loc 2321 (Wpl Mt) op het -ongeveer 1,2 km lange- raccordement van de chocoladefabriek "Venz" langs de Zwarteweg bij Vaassen op 27.11.1964
Dpooraansluiting VENZ rechts met in de verte links spooraansluiting Uthermohlen op 1-4-1959 (foto R. Ankersmit)

Spoorlijn Apeldoorn-Heerde