Aansluiting zeepfabriek de Klok te Heerde

Bij de Klok werd ongeveer 2 x per week een gesloten wagen met losgestorte soda geplaatst. Deze wagen werd beladen in Delfzeil. Het lossen gebeurde met de kruiwagen en schop. Niet echt prettig werk met de stuivende soda. Er werd 1 a 2 x per week vloeibare natronloog aangevoerd in 2-assige ketelwagens van de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (KNZ  heden AKZO). die beladen werd in Hengelo. Ook kwam er op regelmatig op woensdag een schuifwandwagen met fosfaat.

 

Zicht in noordelijke richting op het emplacement van Heerde. (fotograaf H. Meyer)
De goederenloods in Heerde (fotograaf Bert Hanekamp datum nog onbekend)
Emplacement noordzijde Heerde met wissel 8 op 27-3-1959
Heerde overweg Kamperweg met woning 11 op 27-3-1959 (foto R. Ankersmit)
Stationsgebouw Heerde op 25-12-1961 (foto R. Ankersmit)
Emplacement Heerde met goederenloods op 11-2-1967 (foto R. Ankersmit)
Spooraansluiting zeepfabriek "de KLOK" in Heerde op 25-12-1967 (foto R. Ankersmit)
Inspectierit op 21-3-1960 te Heerde (fotograaf Hr. van de Meene)
Loc 2348 met trein 45373 op 8-8-67 te Heerde (fotograaf W. van der Velde)
Station Heerde in 1964 tijdens de spoorvernieuwing (eigen collectie)
Station Heerde 1964 (eigen collectie)
Goederenloods Heerde tijdens spoorvernieuwing in 1964 (eigen collectie)
Bordje FLUIT voor de Zwolscheweg in Heerde. De jeugd heeft zich behoorlijk uitgeleefd op het bordje op 27-5-1968 (eigen collectie)
Station Heerde 1961 (de bejaardenhuisjes links zijn in aanbouw (eigen collectie)

Losweg Heerde

Op de losweg in Heerde kwamen kolenwagens voor de firma Klement en Nacker. De laatste jaren kwamen er schuifwandwagens (Hbis) met fouragegoederen  uit Leeuwarden voor de firma Hooyer. De firma Sindorf die handelde in oude legervoertuigen voerde soms op woensdag 2 voertuigen af op een rongenwagen. (Kbs) .   De firma Dijkman uit Heerde voerde per rongenwagen(Kbw)  grote polyester voedersilo's af. De firma Brasjen(rietdekkersbedrijf) liet riet aanvoeren in (soms) oost-europese gesloten wagens.

NS loc 2445 rangeert met trein 764113 te Heerde op 18.2.1972
Sproeitrein richting Apeldoorn nadert de overgang Elburgerweg te Heerde (foto Jan Dul)
Station Heerde (fotograaf onbekend)
Overgang Elburgerweg. Bij deze overweg stond ik als kind altijd te wachten op de trein. Als u meer weet over de foto of fotograaf dan hoor ik het graag

Op 6 november 1968  vond een bijzonder transport plaats naar Heerde. Er werden die 6 Roemeense gesloten wagens, waarvan 5 vier-assers, op de losweg geplaatst. Deze waren beladen met riet voor de firma Brasjen uit Heerde. Door de lengte van deze sleep wagens ontstond de volgende dag een probleem. De trein die dag al een flinke lengte had haalde de wagens van de losweg en plaatste die achteraan de trein. Nu had de trein een zodanige lengte dat de loc niet meer kon omlopen en dus niet verder kon. Goede raad was duur. De wagens werden teruggeplaatst op de losweg. De loc liep om en ging enkele wagens van de trein plaatsen op het verderop gelegen raccordement van zeepfabriek "de Klok". Hierna werd terug gegaan naar de losweg en werden  de rietwagens opnieuw in de trein geplaatst. De loc kon nu wel omlopen en na deze manoeuvre werd vertrokken naar "de Klok" waar de tijdelijk geplaatste wagens weer in de trein werden geplaatst.

Zsa te Apeldoorn, 19.3.1966
rietwagens met loc 2328

Het laatste transport dat naar Heerde kwam was wel symbolisch. Dat was de asfaltfabriek die bij Heerde kwam te staan voor de aanleg van de A50. Het wegtransport neemt het spoorvervoer over.........

 

NS loc 2530 (Wpl Eindhoven) met de "sproeitrein" onderweg van Zwolle naar Apeldoorn tijdens het passeren van de Zwolseweg in Heerde op 28.5.1964
Begeleidingspersoneel poseert voor NS loc 2530 met de onkruidverdelgingstrein onderweg van Apeldoorn naar Zwolle in Heerde bij de "afsluitbalk" ter hoogte van de "Arks" koek en beschuitfabriek in Heerde op 25.4.1967
Stop bij de zuidelijke balk in Heerde van de DE3 tijdens de NVBS excursie op 4-10 69 (Fotograaf Hoefnagel)

 

Spoorlijn Apeldoorn-Heerde